Pagina's

zaterdag 30 november 2013

Zondag, zalig zuurvlees!


Wat doe je op een luie, regenachtige zondag als het lief weg is om tennisles te geven en je echt geen zin hebt om de deur uit te gaan? 
Juist ja, kokkerellen! 
Gelukkig had ik gister al rekening gehouden met dit scenario en heb ik alles wat ik vandaag nodig heb al in de (koel)kast liggen. 



Zuurvlees eet je uiteraard met frietjes, het lekkerste wat er is (vergeet de flinke lepel mayonaise niet!). Daar ik niet beschik over een frietketeltje en mijn dampkap zo slecht is in het wegzuigen van vieze geurtjes, begin ik er niet aan om deze zelf te bakken. Heb je die mogelijkheid wel, doe dat dan zeker, dat maakt het plaatje (en de smaak) helemaal af. Voor vanavond zullen frietjes van de frituur hier ook wel volstaan.



Natuurlijk ben ik gister ook bezig geweest met het opzoeken van receptjes en heb er weer een eigen verhaaltje van gemaakt. Ik heb al jaren recepten gespaard uit de "Allerhande", een gratis, maandelijks tijdschrift van de Albert Heijn, boordevol recepten en tips en meer van dat leuks. Hier haal ik dan ook veel inspiratie uit en dan wat speuren op het net. Maar dan die benamingen he! In Nederland noemen ze het een en ander toch net effe anders dan de Vlamingen. Op mijn boodschappenlijstje stond dus: 500g runderborst of riblappen. Moet eerlijk zeggen dat ik dat in de GB hier nog niet ben tegengekomen, een escalope daarentegen. Soit, daar ik toch in Sittard moest zijn, ben ik daar dan ook maar direct naar de Albert Heijn gegaan, kwestie van toch zeker met het juiste stuk vlees thuis te komen. Na 20min zoeken in de gigantische vleesafdeling daar, lag er helaas nog geen runderborst in mijn karretje, ook geen riblap. Ik ben echt een enorme leek op het gebied van vlees en hun benamingen en bereidingen, laat staan over welke "onderdelen" ze het steeds maar hebben. Vraag me niet waar de kotelet bij een varken zit of een runderlapje bij een os! En daar stond ik dan... Opeens zag ik iets handigs: mooie blokjes rundvlees, perfecte dobbelstenen. Fijn, hoef ik dat niet meer te doen! Op de verpakking stond: hachee vlees. Wat is dat nou weer??? Ja, ik weet het, ik ben geen "echte" Vlaamse, mijn roots liggen nog steeds in Nederland. Maar hachee vlees? Noumoe, nooit van gehoord joh! Het heerlijke idee dat ik thuis geen tijd meer moet steken in het snijden van het vlees (zoals jullie weten uit een vorige blog, doe ik dus alles in de keuken met mijn ouderwets mini-keukenmesje, dus je kunt mijn frustratie wel al voelen he), doet me besluiten om een gokje te wagen en ik koop gewoon 500g hachee vlees, hopla. 




Als ik na het winkelen een bezoekje breng aan mijn (nog steeds zeer Nederlandse en ook zeer culinair aangelegde) vader, kom ik erachter dat hachee een soort stoofgerecht is wat eigenlijk wel iets weg heeft van zuurvlees. Maar daar waar het zuurvlees eerder Limburgs is en met stroop en peperkoek, is hachee eerder Brabants en zonder stroop en peperkoek. Wat een opluchting, een goede gok, dat vlees!



Maar goed, nu is het zondag, ik heb de juiste ingrediënten en ik ben er klaar voor. Klein detail echter nog: als je tijd genoeg hebt, zet het vlees dan een dag vroeger in de marinade. Dat mag gerust een 24 tot zelfs 48u staan! Bij mij waren dat slechts 4u, maar ook dit is gelukt!!!















Dit heb je allemaal nodig:


  • 500g runderborst/riblappen/hacheevlees in blokjes van 2-2cm
  • 350g uien (ik heb een mix van witte en rode gebruikt) in fijne, halve ringen
  • 3 blaadjes laurier
  • 8 kruidnageltjes
  • azijn
  • water uit de kraan
  • peper en zout uit de molen
  • een halve pot stroop
  • 3 flinke plakken peperkoek/ontbijtkoek/gemberkoek (let op dat je niet die neemt met de dikke suikerklonten aan de zijkant, of snij er die dan even af!)


En aan de slag:


  • Neem een kom/pot/bak die je goed kunt afsluiten en doe het vlees erin. Voeg de uien toe, laurier en kruidnagels en kruid flink af met peper en zout. Maak dan een mengsel van half azijn en half water en overgiet het vlees tot alles goed onder staat. Dek goed af. Dit is je marinade en laat dit in de koelkast maar lekker trekken. Bij mij was dit een uurtje of 4, maar dit mag tot 48u blijven staan.
  • Na al die uurtjes ruikt de koelkast erg naar uien, maar dat weegt niet op tegen de geur die
    er weldra door je keuken trekt :-) Haal het vlees er maar uit en giet af. Let op: bewaar je marinade, die hebben we nog nodig! Ik heb een keteltje genomen en er een vergiet in gehangen, vlees erin gekieperd en de marinade opgevangen in het keteltje. Dit heb ik met een pollepel bij mijn vuur gezet, zo is het straks makkelijk om steeds wat vocht toe te voegen tijdens het pruttelen van het vlees.
  • Nu even prutsen, maar vis je vlees tussen de uien en kruidnageltjes en laurier uit en dep het goed droog. Een flinke klont boter in een pan met dikke bodem en laat maar goed heet worden.
  • Bak het vlees goed aan in de hete boter en kruid nog eens met peper en zout. Ondertussen vis je ook de kruidnageltjes en laurier tussen de uien uit. Hou ze apart als je deze wil gebruiken in het vlees of gooi weg als je dadelijk nieuwe wil toevoegen.
  • Als het vlees goed is aangebakken, voeg je de uien ook toe. Als deze even hebben meegebakken, voeg je er maar al 2 flinke eetlepels stroop aan toe. Schoon kleurke nu :-)
  • Blus met de marinade tot het vlees net onder staat en voeg je laurier en kruidnageltjes weer toe. 
  • Nu is het wachten en wachten en wachten... Laat op een zacht vuurtje zeker 2,5u pruttelen! Je vlees moet uiteindelijk helemaal uit elkaar vallen, het moet echt draadjesvlees worden en dat duurt wel even!
  • Uiteraard ga je tussendoor een paar keer roeren en voeg je zo nodig nog wat van je marinade toe (deze heb ik zelf wel wat aangelengd met water, omdat ik het persoonlijk al zuur genoeg vond, maar dat is een persoonlijke keuze). Ook voeg ik regelmatig een flinke eetlepel stroop toe om het zure van de azijn wat te temperen. Je mag uiteraard ook wat suiker toevoegen als je het nog te zuur vindt!
  • Na 2,5u roeren en proeven en toevoegen en wachten, is het dan tijd voor de peperkoek.
    Die gaat de saus nog wat binden en geeft nog een zoetere, typische smaak aan je zuurvlees. Snijd de peperkoek wel in hele kleine blokjes, anders lost hij maar erg moeizaam op! Voeg maar toe en laat nog eens 20min zachtjes pruttelen tot de peperkoek is opgelost en voor jouw gevoel de smaken helemaal goed zitten.
  • Stuur ondertussen je lief, kotgenoot, echtgenoot of buur naar de frituur voor een portie Vlaamse frietjes zodat hij/zij weer terug is tegen de tijd dat het Nederlands/Limburgs zuurvlees echt op punt is. Een lekkere klodder mayonaise erbij en smikkelen maar!


 


Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat er zo lang "werk" (eerder wachten) aan is, je moet toch steeds blijven opletten en roeren en bijvoegen. Maar tjonge, het loont wel. Zo lekker!!! Er is wel 1 ding dat ik volgende keer anders zou doen en dat is dat ik nog meer uien zou gebruiken. Volgens mij kan een verhouding van 500g vlees en 500g uien best. Het is niet per se nodig, maar ik hou wel van een uitje :-)


Gaan jullie het ook eens proberen? 


Liefs


X

Geen opmerkingen:

Een reactie posten