Pagina's

zaterdag 30 november 2013

Snelle pasta met scampi's, voor een doordeweekse werkdag

Marineren
En maar werken en werken... En dan kom je 's avonds thuis en moet je nog verder werken, want de magen moeten ook gevuld en liefst niet iedere
dag met "rommel" van de afhaal :-)
Ik kan niet ontkennen dat ik het me doordeweeks graag makkelijk maak. Mijn diepvries zit steeds vol met hulpmiddeltjes: romige aardappelpuree per portie, potjes heerlijke spaghettisaus, vulling voor de burrito's, zakjes peterselie, zakjes geraspte kaas, chili con carne, rundstartaartjes, sauciskes, gehakt, een pakje vissticks en een zak easy-peel scampi's. Afgezien van dat vlees en vis, alles zelf gemaakt uiteraard! In de voorraadkast nog wat rode kool, een rookworst, pasta, rijst, tomatenblokjes en boontjes en ik kan altijd wel iets in elkaar flansen voor een snelle, doch enigszins gezonde hap.

Vandaag werd dat pasta met scampi's en rucola. Zo makkelijk en zo lekker. Ik had nog een pakje verse pasta in de koelkast staan, dat koop ik enkel als het ergens in de promo is. Nu dus een aanbieding van de Appie, voor nen euro :-) Maar het gaat net zo makkelijk met gedroogde pasta hoor! Doe ik normaal ook, maar daar de houdbaarheidsdatum van de tagliatelle niet meer zo heel ver in het verschiet ligt, maak ik deze nu maar op. Het hele gerechtje is trouwens best budget-vriendelijk. Buiten de pasta, komt alles van Lidl. Daar hebben ze in het vriesvak easy-peel scampi's voor weinig geld. Daar is het darmkanaal al uitgehaald en ze zijn super makkelijk te pellen, net zoals de verpakking je vertelt!

Om deze blog ook maar doordeweeks kort te houden, even snel op een rijtje wat ik gebruikt heb:
  • 18 gepelde scampi's (kijk gewoon even hoeveel je er eet en hoe groot ze zijn)
  • 250g pasta (ik had dus verse tagliatelle)
  • olijfolie
  • peper en zout uit de molen
  • chili-vlokken
  • 1 rode peper, zaadjes en zaadlijsten verwijderd, in fijne reepjes geknipt
  • 2 uien, in fijne halve ringen (ik had een witte en een rode)
  • 1 teentje knoflook, fijngehakt
  • flesje room (hoeveelheid hangt beetje van jezelf af)
  • zakje rucola
  • geraspte parmigiano 

En daarmee deed ik dit:
  • Doe de scampi's met de uien, knoflook, geknipte peper, chilivlokken, peper en zout in een kommetje en overgiet met wat olijfolie. Laat dit een tijdje marineren. Je zou het ook de avond/ochtend van tevoren kunnen maken en dan een tijd laten staan in de koelkast.  Als je het liever iets minder pikant hebt, laat de peper of de vlokken dan gerust vallen hoor!
  • Zet water op voor je pasta en kook deze (terwijl je je scampi's gaat bakken) gaar volgens de aanwijzing op de verpakking.
  • Doe een klein beetje olijfolie in een pan en laat heet worden. Voeg de scampi's toe met alle ingrediĆ«nten die erbij zitten. Schraap het bakje maar goed uit :-) Bak ze onder goed roeren, gaar.
  • Voeg net zoveel room toe, tot jij het gevoel hebt dat je genoeg saus hebt. Ik heb graag een flinke lepel saus bij mijn pasta, het lief net niet...
  • Laat maar even doorkoken, kruid nog af met peper en eventueel zout en als je echt wil nog wat chilipoeder.
  • Doe de pasta in een diep bord, bestrooi rijkelijk met rucola (geen paniek, ziet er gigantisch uit, maar slinkt door de warmte dadelijk tot een minuscuul hoopje), doe daar de scampi's met de saus over en strooi er wat parmigiano over. Klaar!


Laat het smaken en verlaag het tempo nu maar wat, want door het snelle koken zou je je bord wel eens heel snel leeg kunnen hebben ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten