Pagina's

zondag 10 november 2013

Een inspiratievolle zondagochtend

Poubelle aan mijn voeten
 Zondagmorgen... relaxen, een grote kop koffie, de hond aan mijn voeten, de zon die door de ramen echt wel te pruimen is (helaas maakt dat wel dat ik met mijn neus keihard op het feit wordt gedrukt, dat ik mijn ramen al zeer geruime tijd niet gewassen heb omdat ik dat klusje nu eenmaal hartsgrondig haat!) en eindelijk tijd om mijn recepten-plakboek te updaten!

Het is geen hightech, fraai of erg bijzonder boek hoor. Gewoon een spiraalschrift met 3 onderverdelingen waarin ik de recepten plak die ik hier en daar tegenkom, uitscheur, meeneem uit de wachtzaal van de tandarts of vind in een van de vele boekjes uit de supermarkt. Een hoofdstuk met voorgerechten, soepen en hapjes, eentje met hoofdgerechten, sauzen en bijgerechten en een laatste met nagerechten, baksels en drankjes. Meestal stop ik mijn scheursels er gewoon in tot er een moment komt dat het schrift haast uit z'n voegen barst van het overtollig papier en er langs alle kanten stukjes uitsteken. Dan moet ik iets doen, dan gaat de schaar erin, worden de recepten netjes uitgeknipt en vakkundig onder het juiste hoofdstuk geplakt. En zo groeit dat schrift... Eerlijk gezegd heb ik er nog niet zoveel uit klaar gemaakt, maar ik haal er wel vaker wat inspiratie. Een stukje van het ene recept, samen met een stukje van een ander en daar een beetje van mezelf bij en dat resulteert dan meestal wel in iets eetbaars. Er zitten wel nog veel receptjes tussen die ik eigenlijk, stiekem, ooit eens wil klaarmaken. Maar dan kost het teveel tijd, zijn de ingrediënten wel erg moeilijk te vinden, ben ik bang om een taart met zoveel laagjes in elkaar te flansen of ontbreekt het me gewoon aan moed om dat ellenlange recept aan te vatten. Dus bekijk ik vanochtend nog eens en sla de bladzijden snel weer om, wie weet komt het er ooit nog wel van.
Mijn recepten-plakboek...

En natuurlijk doe ik dan tijdens mijn plak- en knipwerk weer een hoop inspiratie op. Jeetje, wat wil ik nog veel proberen! Maar als de zon opeens plaats maakt voor een regenbui, weet ik precies wat ik vanmiddag ga maken: erwtensoep! Heerlijk toch, zo'n dampende kom dikke, geurige, goed gevulde snert... Eens even kijken of ik daar ook nog een receptje voor heb, wat ik onderhanden kan nemen en wat persoonlijker kan maken.
En wat doen jullie op zo'n zondag als vandaag?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten