Pagina's

woensdag 13 november 2013

Vers vals-speel-brood

Mijn voorraadkast puilt uit, mijn diepvries zit overvol en zelfs de kleine opslagplaats in de berging roept gewoon om een opfrisbeurt. De data op verschillende verpakkingen komen akelig dichtbij (of liggen zelfs al in het verleden) en al die nieuwe, lekkere dingen in de winkel kan ik simpelweg niet meer kopen omdat ik niet meer weet waar ze te stockeren.
Tijd om aan de slag te gaan en op te ruimen. Geen lente-schoonmaak, maar een pré-winter-voorraadkast-opruim! Ik heb me voorgenomen dat ik alles, ja alles, ga opgebruiken uit de kast en de diepvries. Er gaan alleen nog verse gerechten de diepvries in en uiteraard voorzien van een datum, zodat ik ook nog weet wat "oud" en wat "nieuw" is. En ik heb er zin in :-)

Bij het opruimen vind ik opeens, helemaal achteraan in de kast, een kilo bloem om brood te maken. Ik herinner me dat ik dat ooit eens gekocht heb, met het idee dat ik ook snel eens een broodmachine zou aanschaffen. De broodmachine is er (helaas) nog altijd niet, maar de bloem nog wel. Daar moet ik iets mee, kan dat niet zomaar weggooien en de gedachte aan de geur van vers gebakken brood in mijn appartementje, daar krijg ik direct een goed humeur van. Het pakje beschrijft precies hoe je een broodje moet bakken, met zo'n machine, die ik dus nu niet heb. Maar hey, who needs a machine? I can do this!

Ik doe de bloem in een kom, doe er de aangegeven hoeveelheid water bij en neem mijn mixer met de deeghaken. Even flink kneden, een doek erover en een half uurtje laten rusten. Als ik 30min later de doek van mijn kommetje haal, is er niks veranderd. Het is niet omhoog gekomen, ik zie enkel een plompe hoop met een licht aangekoekt laagje. Komt dit nog wel goed? Een broodvorm heb ik niet, dus leg ik een vel bakpapier op de bakplaat en vet een bakring flink in. Die op de plaat, de logge homp erin, doek er nog eens over en nog eens een half uurtje geduld uitoefenen. Ondertussen laat ik ook mijn oven voorverwarmen op 200 graden en zet er een vuurvast kommetje met water in. Ik heb ooit ergens gelezen dat dat trucje zou helpen bij het rijzen van het brood. Of het ook daadwerkelijk zo is, dat weet ik (nog) niet.
Als 30min later de kookwekker tringelt, haal ik de doek er weer af en zie ik... totaal geen verandering. De homp ligt er nog steeds hetzelfde bij en ik moet bekennen dat de aanblik hiervan me niet echt happy maakt! Zo grauw en onaantrekkelijk, maar mijn oven gaat misschien nog een wonder verrichten. Ik schuif het brood de oven in, op de onderste stand en draai mijn wekkertje op 50 minuten.

Mislukt vals-speel-brood
-Tik, tik, tik, tik, tik,.... ik ruik het ondertussen wel! Heerlijk, zo mag het wel winter worden, maar dan blijf ik wel lekker binnen. En dan, 50min later, kan ik het resultaat dan eindelijk aanschouwen. Maar dat valt vies tegen... Het is nauwelijks gerezen, is haast plat en ook wel een tikje te hard gebakken. Hèhè, wat een tegenvaller! Maar dan heb ik het wel enkel over het uitzicht, het uiterlijk van mijn gebakken broodje. De smaak blijkt namelijk wel goed te zitten. Het is een vast, zwaar brood met een krokante korst en eerlijk, er is niet mis mee! Alleen is het zo klein, erg onhandig om hier de boterhammen voor het lief mee te smeren.-


Opgeven, daar doe ik niet aan mee, poging nummer 2 dus! 

Weer een lading bloem in de kom, water toevoegen en kneden maar. Dit keer kneed ik het ruim 5 minuten, want ik zag laatst op een van de vele kookprogramma's op televisie dat het kneden ervoor zorgt dat er zich lucht in het deeg binnen werkt, dat dat de gluten activeert of iets van dien aard en dat het er dus voor zorgt dat het brood goed zal rijzen. Zo gezegd, zo gedaan, nadat mijn mixer zich in de hitte heeft gewerkt leg ik weer een doek over de kom en deze keer zet in het deeg in de badkamer. Hier is de vloerverwarming het warmst en ik zet de kom uiteraard ook nog eens naast de extra radiator die daar hangt. Zal toch wel warm genoeg zijn, niet?
Een half uur later volgt dan een lichte teleurstelling... het is niet gerezen en er ligt weer zo'n licht aangekoekt laagje op. Dus neem ik het nog even lichtjes onderhanden met mijn handen en leg het in de hierboven beschreven bakring op de bakplaat. Doek erover en weer naar de badkamer. Nu kom ik er natuurlijk achter dat die extra radiator in de badkamer helemaal niet aanstaat (is ook echt nergens voor nodig want die vloerverwarming werkt prima en is meer dan genoeg in die kleine ruimte). Aanzetten doe ik nu niet meer, de vloerverwarming moet zijn werk maar doen!
Dit keer wacht ik 45 minuten vooraleer ik terug ga en jawel, dat heeft geloond. Bij het binnenkomen, zie ik de handdoek al bol staan, joepieeeee! Het is mooi omhoog gekomen en ziet er direct al smaakvoller uit. Snel de oven in (op 200gr en toch ook met mijn kommetje water) en de kookwekker weer op 50 minuten. Spannend!

Gelukt vals-speel-brood!!!
-Tik, tik, tik, tik, tik,.... ik ruik het ondertussen wel! Heerlijk, zo mag het wel winter worden, maar dan blijf ik wel lekker binnen. En dan, 50min later, kan ik het resultaat dan eindelijk aanschouwen. En dat valt niet tegen... Het is prachtig gerezen, staat mooi bol en ook wel net hard genoeg hard gebakken. Hèhè, wat een meevaller! Maar dan heb ik het wel enkel over het uitzicht, het uiterlijk van mijn gebakken broodje. De smaak blijkt namelijk super goed te zitten. Het is een vast, doch ook luchtig brood met een krokante korst en eerlijk, er is niet mis mee! Het is ook niet zo klein, erg handig om hier de boterhammen voor het lief mee te smeren.-

Er zit nog een beetje bloem in het pakje, maar dat zal eind deze week ook wel worden opgebruikt! Want dit brood is heerlijk!!! Ben blij dat mijn verse vals-speel-brood gelukt is.
Ja, zeg nu zelf, vals spelen is toch toegelaten af en toe, hé? In de keuken welteverstaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten