Pagina's

zondag 17 november 2013

Mandarijnen-cake reinvented

Het is weer zondag, tijd om te knoeien in mijn keuken dus!
Vandaag een project waar ik toch maar voor naar de supermarkt ben gegaan, maar hierover meer in een ander verhaal/post :-) Maar tijdens dat bezoekje aan de supermarkt (heerlijk trouwens, naar de Albert Heijn in Sittard, zo'n grote winkel waar ze zoooooveel lekkere dingetjes hebben, moet me iedere keer weer serieus inhouden om niet 3 karren vol te laden!), lagen er direct bij de ingang al mandarijnen. En ja hoor, ze riepen me weer toe: "neem mij, neem mij, ik ben zo lekker!". Vitaminen kun je nooit genoeg in huis hebben, maar heel eerlijk: ik wil die mandarijnen-cake, waar ik eerder over schreef, toch verbeteren. Hij was lekker hoor, daar niet van, maar ik miste de smaak van de mandarijn toch een beetje.
Vandaag dus poging nummer twee. Veel heb ik niet veranderd aan het recept, alleen had ik net niet genoeg boter, maar dat lijkt me niet zo'n probleem. En dan de hoeveelheid mandarijn, die heb ik uiteraard flink opgedreven. Nu ben ik niet zo'n bakwonder en ik weet ontzettend weinig van de verhoudingen en van die dingen. Vandaar dat ik nu ook weer niet teveel in 1 keer wil veranderen, kwestie van dadelijk niet een haast vloeibare cake uit de oven te moeten halen. Want eigenlijk wilde ik er nog wel een lading mandarijnensap bij doen, maar ik durfde niet.
Och ja, eerst eens zien (allez, proeven) hoe deze eruit zal komen!

Dit keer heb ik het volgende gebruikt:
  • 180g zachte, goede boter
  • 170g fijne suiker
  • 3 eieren 
  • 285g zelfrijzende bloem
  • zeste van 2 mandarijnen
  • sap van 3 flinke mandarijnen
  • 2el fijne suiker
En daar deed ik het volgende mee:
  • Verwarm de oven voor op 175 graden.
  •  Klop de suiker en de boter tot een romige massa en doe er de zeste bij.
  • Klop er 1 voor 1 de eieren door.
  • Mix de bloem erdoor en voeg het sap toe.
  • Doe het goedje in de bakvorm, strooi er 2el suiker over en zit in het midden van de oven.
  • Controleer na 45min met een satéprikker of die er droog uit komt. Zo ja, de cake mag eruit! Zo nee, nog even geduld!
  • Laat de cake eerst nog even afkoelen in de vorm vooraleer hem eruit te halen en laat dan maar verder afkoelen.

Mijn cake is ondertussen uit de oven en staat af te koelen op een roostertje. Ben echt benieuwd hoe hij dit keer geworden is!!!
Maar ik ga nu eerst genieten van een kommetje pasta die mijn papa gister maakte. Ongelooflijk lekker met kip, venkel, prei, boursin en room...Mmmmm, dank je papa!!! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten