Pagina's

zaterdag 9 november 2013

Een verzonnen mandarijnen-cake

Ja, het is weer de tijd van het jaar... mandarijntjes, clementines, de oranje zuidvrucht. Heerlijk, schattig, sappig en gezond. Maar ken je dat: de aanbiedingen vliegen je om de oren, een grote zak hier, een heel kistje daar. En daar trapt den deze natuurlijk altijd weer in! Met als gevolg dat ik thuis kom met 3kg mandarijnen (en wij zijn maar met 2) waarvan er bij openen van de zak als zeker 7 van die mooie oranje balletjes al zo zacht zijn dat ze zelfs zonder knijpen open barsten. Verdorie, zo'n zonde!
En vandaag was het dan weer zover. Ze riepen naar me in de winkel: "koop mij, wij zijn zo lekker en vooral zo gezond!". Ik hoorde ze echt... Dus hup, weer zo'n groot net in mijn kar, na een uitgebreide duw- en knijp-ronde welteverstaan, om ervoor te zorgen dat ik toch wel het beste netje van de hele winkel mee naar huis nam. Maar eenmaal thuis, bij het zorgvuldig overdragen van de mandarijnen van het netje naar de fruitschaal, ontdekte ik toch dat er weer 3 mandarijntjes wel aan een hele snelle hap toe waren. En laat ik daar nou net vandaag geen zin in hebben...Op zoek naar een oplossing, koken met die dingen!

Vanmiddag was ik even op bezoek bij mijn mama en stiefpapa. Daar werd er de zoveelste cake in de oven geschoven en ik moet zeggen dat dat idee dus al de hele dag in mijn hoofd zit. Dus dat wordt het: mandarijnen-cake! Maar laat ik nou uitgerekend hiervan geen recept hebben en ook niet zo direct vinden op het wereldwijde web. De mandarijnen-amandel-cake van Nigella staat zowat op elke pagina, maar laat ik nou net geen 250g gemalen amandelen in huis hebben en eerlijk... ook echt geen zin om 2u lang mandarijnen te staan koken! Ook moet ik toegeven dat het idee van die mandarijnen in zijn geheel 2u te koken en dan (ja, in zijn geheel) in de blender te mixen, mij niet direct aanspreekt.
Een ander recept (zonder die puree dus) vond ik niet en dat vond ik echt niet leuk! Dus daar gaan we: wangle en tangle met het recept van citroencake totdat we een receptje hebben van mandarijnen-cake, lekker puh!!!

En zeg nou eerlijk: mandarijnen behoren toch ook gewoon tot de citrusvruchten, dus als ik de citroen vervang door een mandarijn, kan dat toch zo slecht niet zijn? Maar als je "citroen-cake" ingeeft op google, word je overspoelt door receptjes en natuurlijk kan ik dan weer niet kiezen. Och ja, dan kies is niet en voeg ik gewoon wat dingen samen die me wel iets lijken. En dit is waarmee ik het ga proberen:
  •  200g boter (liefst op kamertemperatuur, dat werkt wat makkelijker)
  • 170g fijne suiker
  • 3 eieren
  • 200g zelfrijzende bloem
  • 85g bloem
  • zeste van 1 mandarijn
  • sap van 2 mandarijnen
  • 2el fijne suiker
  • boter + bloem voor het invetten van de vorm
De gekneusde zeste
Deze ingrediënten ga ik me eerst maar eens bij elkaar zoeken en wat blijkt: ik heb nog precies genoeg boter en er mag ook geen eitje kapot vallen, want dan heb ik geen mandarijntjes-cake vanavond! Bij het raspen van de zeste ging het echter weer heerlijk mis, een echte knoeiboel zoals het Lynn behoort. Ik heb enkel zo'n grote rasp, je kent ze wel: de "Idealisk" van Ikea. Nou, zo idealisk was 'm niet! De zeste hing overal in de rasp, maar ik kreeg 'm er niet meer uit zonder ook mijn eigen velletje te raspen. Jammer, maar ja, dan doe ik het wel met een beetje minder schilletjes en zal ik extra hard knijpen om er wat meer sap uit te krijgen!!!


 
En dit is hoe ik het ga fabriceren:
  • Verwarm je over voor op 175 graden.
  • Klop de suiker en de boter tot een romige massa en doe er de zeste bij.
  • Klop er (1 voor 1) de eieren door.
  • Roer de bloem erdoor (ik moest hier wel serieus roeren!).
  • Voeg het sap toe.
  • Beboter je bakblik en bestrooi met wat bloem (tenzij je een siliconen vorm gebruikt uiteraard).
  • Doe het goedje in de vorm, strooi er de 2el suiker over en zet voor een uurtje in de oven.
  • Controleer na 45min eens met een breinaald of een satéprikker of deze er droog uitkomt: zo ja, haal de cake er dan maar uit. Zo nee, laat dan nog maar even staan.
  • Laat de cake afkoelen in het bakblik alvorens hem eruit te halen! 
Wangle/tangle in my kitchen!
Let's do this!


Klaar voor de oven...

Zo gezegd, zo gedaan... Maar wat was het een dikke brij: een zware, logge homp! Moet eerlijk bekennen dat ik die cake niet echt met een gerust hart in de over heb geschoven. Maar ik heb wel een kleine training van de armspieren gehad, want die bloem erdoor spatelen was niet bepaald een vlot werkje. Na 45min was mijn satéstokje toch nog erg nat, dus ik heb hem er vlot 60 minuten in laten staan. Eigenlijk mocht hij nog wel wat meer kleur hebben, maar ik hou wel van een sappige, niet "helemaal" gare cake, dus eruit ermee. Helaas is hij niet zo goed omhoog gekomen, maar hij ziet er niet slecht uit. Daar staat ie dan, mijn zelf verzonnen mandarijnen-cake, lekker af te koelen in zijn blikje. Lekker ruiken doet ie absoluut en of die ook zo smaakt, dat vertel ik jullie zo wel!

Mandarijnen-cake in zijn blikkie.


















En dan, taste-test! De cake ziet er toch wel mooi uit, ruikt lekker en als ik 'm aansnijd heeft hij een heerlijk, fijn krokant laagje (door de suiker). Hij is mooi compact, zacht, goed gaar en nog een klein beetje warm... mmmm. En ja hoor, hij smaakt zeker lekker! Beetje "vettig" door de hoeveelheid boter uiteraard, niet zo zoet als ik gedacht had (want gebruik normaal wat minder suiker), een mooie kleur... Ik mis maar 1 ding: de mandarijnensmaak! Die is er wel, maar iets te ver weg, naar mijn mening. Je proeft zeker mandarijn, dat kan ik niet ontkennen. Het is subtiel aanwezig, niet overheersend. En misschien is dat ook maar goed, want teveel is ook niet te pruimen natuurlijk. Toch mag het voor mij een tikkeltje meer zijn. Moet er wel bij zeggen dat ik nu enkel het eerste stukje geproefd heb, dus het stuk met de krokante korst aan de zijkant, het welbekende kontje. Als ik morgen een "echt" stuk ga eten en ik ontdek meer mandarijn-aroma, dan zal ik jullie dat absoluut laten weten, want daar ging het nou toch net om, niet?

Op de rooster gelegd...

En (gedeeltelijk) goedgekeurd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten