Pagina's

zondag 10 november 2013

Bomvolle erwtensoep!

De beslissing is gevallen, vandaag maak ik erwtensoep! Ik heb zin in een dampende kom dikke, groene, gezonde, smaakvolle snert met een lekker stuk rookworst erin... Dus zoek ik eerst welke recepten voor deze soep ik nog heb en ik vind er drie. Een vrij traditioneel recept, eentje met chorizo en kikkererwten en eentje met heel veel groenten. En jawel hoor, hieruit haal ik gewoon de dingen die ik het lekkerste vind en ik maak er mijn eigen versie van, simpel toch. Mijn lijstje is klaar, ik weet wat me te doen staat, maar eerst eens even kijken wat ik nog in huis heb. Een winterpeen kan ik wel vervangen door de 5 wortels die nog in de koelkast verdoken liggen, de 2 uien mogen vast wel vervangen worden door een witte en een rode (kan er mij eigenlijk iemand vertellen waarom ze die "rode" ui noemen? Die dingen zijn toch zo paars als de cape van de paus???), look ligt in het daarvoor bestemde bakje, bouillonblokjes, laurier en peper/zout zullen vast wel in mijn kruidenkastje staan en ik weet zeker dat ik in de diepvries nog verse peterselie en een rode peper verstopt heb zitten. Vorige week heb ik in de Albert Heijn nog 2 rookworsten gekocht, die zullen vast nog in de kast liggen en water komt hier vanzelfsprekend gewoon uit de kraan.
Op naar de supermarkt voor een paar ontbrekende ingrediënten en dan kan het kokkerellen weer lekker beginnen!
En dit is wat ik uiteindelijk allemaal bij elkaar gesprokkeld heb:
De ingrediënten
  • 500g spliterwten
  • 3 blaadjes laurier (kleintjes)
  • 1 teentje knoflook
  • 1 varkensspiering (ong. 200g)
  • 2 speksneden (ong. 120g)
  • 3 bouillonblokjes
  • peper en zout uit de molen
  • peterselie
  • 1 stronk prei
  • 1/2 bussel selder
  • 1 hele grote aardappel
  • 1 rode peper
  • 5 wortelen
  • 2 uien
  • 250g tuinerwten
Ja, zoals je misschien is opgevallen, ontbreekt de rookworst. Vandaag was ik weer mijn eigen duffe zelve... Zo overtuigd dat ik vorige week rookworst had gekocht, kwam ik er dus achter (nadat ik naar de supermarkt was geweest uiteraard) dat ik geen worst, maar
zuurkool had gekocht. Voor bij een lekkere rookworst... Verdorie!!! Och ja, dan maar zonder. Ik haal er morgen wel eentje, dan is die soep meestal ook lekkerder, na een nachtje trekken. Maar als je zelf met dit recept aan de slag gaat, raad ik je toch aan om deze worst wel direct in je karretje te gooien als je de boodschappen doet. Kan toch niet, snert zonder rookworst???

De eerste lading op 't vuur
Maar soit, alles ligt klaar en ik begin er aan. De spliterwten was je best eerst heel goed af (doe niet zoals mij, ik kieperde ze direct in de pan, met bouillonblikjes en vlees erbij, toen pas het water, maar dat zag er maar vies uit zodat ik alles weer eruit moest halen om de spliterwten dan te kunnen wassen). Doe ze in een heel ruime pan en voeg er 2l water, de 3 bouillonblokjes, laurierblaadjes, knoflook, peterselie, spek, spiering en wat peper aan toe. Breng aan de kook en laat dit maar rustig een goed half uur pruttelen.

Ondertussen gaan we geen koffie drinken, nee nee, we gaan de groenten snijden! Snij de prei in halve
De groentjes
ringen en was goed af. De selder in dunne schijfjes en was goed af (bewaar wat van de frisse groene blaadjes voor de garnering). De wortel in halve plakjes, de ui in fijne stukjes, de aardappel in dobbelsteentjes, de peper ontdoe je van de zaadjes en snij je ook maar in dunne reepjes en de tuinerwten hou je zeker nog apart. Wat een gepruts, zeker als je weet dat ik nog steeds alles doe in de keuken met die hele kleine keukenmesjes. Nu weet ik wel wat ik me voor kerstmis wens: een scherp en iets groter groente-mes! Wat zou dat handig zijn... Maar zo gaat ook en alles ligt klaar. Als de kookwekker aangeeft dat het goedje al een half uur staat te koken, doe ik er de groenten bij en nog een half litertje water. Kwestie van alles toch onder water te zetten. Breng weer aan de kook en laat op een klein
Pruttelen maar!
vuurtje nog zeker 45min koken.
Tijd om de ravage die ik in de keuken heb achtergelaten weer op te ruimen. Het aanrecht komt langzaam weer tevoorschijn, de vloer veeg ik ook maar even schoon en de afwas neem ik dan ook nog maar onder handen. Vergeet niet om af en toe in de soep te roeren, anders koekt hij ontzettend aan en dat willen we niet!
Als je roert en je ziet de soep, denk dan vooral niet: "hey, die is niet groen". Dat komt nog! Hoe langer je 'm laat koken, hoe meer de spliterwten uit elkaar vallen en haast oplossen en dan wordt ie wel groen. Ook dan gaat de soep pas echt binden.

Na 45min met die heerlijke geur in je neusgaten en het water in de mond, mogen de tuinerwten er ook bij. Als je ziet dat de spliterwten echter nog niet goed uit elkaar vallen, dan wacht je hier best nog even mee. Hoe langer je de soep laat koken, hoe lekkerder hij wordt. Maar de tuinerwten zijn toch erg lekker als die nog een beetje bite hebben. Ik heb er nog zo'n 300ml water bij gedaan omdat ik de erwtensoep net ietsje te dik vond, maar dat ik een kwestie van persoonlijke voorkeur. Goed afkruiden met peper en zout, een snufje cayennepeper voor de liefhebber van het tongenprikkelend pikant en vergeet niet het vlees eruit te vissen. Mijn spiering is goed van het bot gevallen en hier en daar drijven kleine stukjes vlees in de soep. Van mij mogen die daar lekker blijven, maar de grote stukken haal ik eruit. Ook het spek haal ik er weer uit. Na al die tijd koken, heeft het vlees de meeste smaak afgegeven en ik hou ook niet zo van die brokken in de soep. Wie dat wel graag heeft, kan het vlees in kleine stukjes snijden en het weer toevoegen. En vergeet ook niet je rookworst toe te voegen op het einde. Die hoeft enkel even op te warmen in de soep, dus zo klaar!
Ziet er niet zo smakelijk uit in die pan...

Neem een flinke kom, vul die met de snert, strooi er enkele blaadjes van het seldergroen over en eet smakelijk!!!


Maar zo wel!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten