Pagina's

zondag 29 december 2013

Een salade met courgette en portobello's

De salade dan... Hier ga ik vrij kort over zijn, geraak gewoon niet bij geblogd :-)
Het Portugese slaatje!
Amelie en ik hebben die bewuste 7 december, pré-birthday-party van mama, 2 salades gemaakt. Deze viel erg in de smaak, de tweede ietsje minder. Dat was een Portugees recept met wortel, bosuitjes en waterkers. Maar eerlijk: die zal ik niet zo snel nog eens opnieuw maken. Het was wel lekker hoor, maar niet bijster speciaal of zo... En wat een gepruts met die waterkers! Het recept ga ik dan ook niet bloggen, tenzij iemand er specifiek om vraagt, dan mag je het hebben :-)
Maar de salade met courgette was een echte meevaller en heb 'm gister dan ook opnieuw gemaakt voor het verlate Kerstfeest van dat ene je-weet-wel-samengesteld-gezin.

Men neme voor ongeveer 6-8 personen:
  • 1-2 courgette in dunne plakken (hiervoor gebruikte ik de dunschiller)
  • 9el olijfolie
  • 200g paddenstoelenmelange
  • 2tl oregano
  • 2 portobello's
  • 1/2 teen knoflook, geperst
  • 1el witte wijnazijn
  • 1tl fijne mosterd
  • 1 gesnipperde sjalot
  • 150g rucola of eventueel rucola slamelange
  • peper en zout uit de molen
  • eventueel 4el dry roasted amandelen (maar die heb ik niet gebruikt)
En dan aan de slag:
  • Bestrijk de courgette plakjes met olijfolie en gril ze. Dit kan in een pan, maar ik heb dat in de contactgril gedaan, dan hoef je ze ook niet te draaien, in de pan wel. Daarna heb ik ze op een vel bakpapier laten afkoelen en bestrooid met peper en zout. 
  • Snijd de paddenstoelen en portobello's in stukken. Verhit 2el olijfolie in een koekenpan en bak ze met de oregano, peper en zout naar smaak op een hoog vuur in 5 minuten gaar. Hang een vergiet boven een kom of pan en giet hierin de paddenstoelen, zodat het kookvocht wordt opgevangen. Gooi dit niet weg!!! Laat ze afkoelen.
  • Klop een dressing van 3el olijfolie, knoflook, azijn, mosterd en het kookvocht van de paddenstoelen. Voeg de sjalot toe en kruid met peper en zout.
  • Schep de sla om met de courgette, paddenstoelen en dressing. Als je wel amandelen wil gebruiken, mogen die er ook bij!
Smakelijk! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten