Pagina's

zondag 29 december 2013

Verder naar het hoofdgerecht: een simpele kipragout!

Werkelijk waar, dit recept was een godsgeschenk! Ik ben echt een kluns als het op vleesgerechten aan komt, een steak bakken is niets voor mij en een of andere rollade in de oven laten garen en besprenkelen en draaien, dat is niet aan mij besteed!
Op zoek dus naar iets "vlezigs" doch makkelijk. En natuurlijk, de Allerhande kwam maar weer eens met de oplossing. Een simpele, snelle kipragout met room, champignons en dragon. En snel was het zeker, in 20 minuten was het klaar (en daar heb ik het snijden van de champignons en co ook bijgeteld). Daar de goed gevulde ketel 's avonds ook nog eens in een mum van tijd leeg was, wil dan toch ook wel weer zeggen dat het wel te pruimen was, niet? Hij had misschien iets vaster van structuur mogen zijn, maar ik ben een echte "sopper" dus voor mij was het prima. Een lekkere salade erbij en krieltjes uit de oven... jammie!

Het recept is voor 10 personen, maar wij hebben de ketel leeg gesmikkeld met 9 :-)

Get this:
  • 1kg kipfilet in blokjes
  • 5el bloem
  • 65g boter
  • 625g champignons (ik heb de witte gemengd met kastanjechampignons)
  • 500ml slagroom
  • 8-10tl gedroogde dragon (ik hou wel van de smaak, dus ik heb er flink wat in gedaan, maar dat kies je uiteraard zelf)
  • peper en zout uit de molen
And do this:
  • Doe je kipblokjes in een ruime kom en bestrooi met de bloem, peper en zout. Wees even een Nigella Lawson en roer het om met je handen, heerlijk toch!
  • Verhit de boter in een ruime pan en bak hierin de kipblokjes ongeveer 3-5 minuten tot ze rondom lekker bruin zijn.
  • Snijd de champignons in plakjes en voeg toe aan de kip. Bak ze maar even mee op een hoog vuur.
  • Voeg de slagroom en de dragon toe en laat pruttelen, op een laag vuur dit keer. Na een minuut of 3 ben je eigenlijk al klaar. Eventueel nog een beetje bijkruiden met peper en zout en klaar is kees, of beter: klaar is je ragout! Ik heb 'm 's middags gemaakt en 's avonds weer opgewarmd en even door laten pruttelen, zo wordt hij toch ietsje vaster.
  • Voor de aardappelen heb ik krieltjes genomen en in partjes gesneden (met schil). Ongeveer een minuut of 7 laten koken (ligt ook een beetje aan de grote, ze hoeven niet helemaal gaar te zijn!!!) en afgieten. In een ovenschaal doen, flink kruiden met peper, zout, paprikapoeder, chili, tijm/rozemarijn en een flinke scheut olijfolie erover. En weeral een moment om de Nigella uit te hangen, lekker met je handen flink mengen. Ongeveer 30-40 minuten de oven in op een flinke temperatuur en ze zijn lekker krokant. Het kan zijn dat ze bij jou niet zo lang hoeven, maar mijn oven laat het de laatste tijd wat afweten, dus duurt het precies allemaal wat langer. Maar je kent je eigen oven het beste, dus dat zal je wel lukken!
De salades komen in een volgend blogje nog aan de beurt, maar ik was zo blij met dit recept. Tuurlijk, deze ragout kan niet tippen aan degene die mijn vader maakt, maar hij staat dan wel haast 2 dagen in de keuken. Een jaarlijkse traditie op Kerstavond: papa's kippenpasteitje met kroketjes: absoluut heerlijk en om je vingers bij af te likken!!! Ik kijk er dan ook ieder jaar weer met veel plezier (en honger) naar uit. Deze snelle ragout komt er nog niet eens bij in de buurt, maar is wel een perfecte invulling voor een snel, simpel en toch lekker vleesgerecht wat meestal iedereen wel weet te pruimen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten