Pagina's

maandag 3 februari 2014

Vidée/koninginnehapje/vol-au-vent/kippenpasteitje

De diepvries geraakte stilaan weer leeg, dus tijd om weer een grote ketel lekkers te maken om die diepvries aan te vullen! Chili, spaghettisaus, burrito-vulling en aardappelpuree zitten er nog wel in kleine porties in, dus tijd voor iets nieuws... Op kerstavond had mijn papa zelf kippenragout gemaakt en die was zoooooo lekker. Dat wil ik ook wel eens proberen. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik het echt niet in me heb om zelf mijn bouillon te gaan trekken en een hele kip te kopen om die daarna helemaal leeg te plukken... Teveel werk, teveel gedoe. Dus kipfilet en bouillonblokjes troef hier! En dan lag er 1 ding me serieus op de maag: het maken van een roux. Nou echt, dat mislukt me keer op keer op keer op keer! Niet te geloven... Vuur lager, vuur hoger, andere boter, andere bloem, meer boter, minder bloem, houten lepel, gewone lepel, tarwebloem, patisseriebloem, goede boter, braadboter, klein pannetje, grote pot... Altijd mislukt de roux en proef ik bloem of wordt ie te donker of bindt ie niet... Grrrrr!!!

Dus eerst een uur google'en, you tuben en sos pieten/jeroen meusen om nogmaals de trucjes te leren.
Dan naar de supermarkt om alles bij elkaar te sprokkelen en het roux maken even te laten bezinken. Ik weet dat er nog een groot pak maizena in het kruidenkastje staat, dus desnoods doe ik het zonder roux en met véél maizena :-)

Ik verzamelde het volgende:
  • 500g gehakt
  • 2 eieren
  • paneermeel
  • 1kg kipfilet (volgens mij had ik 1200g maar ik weet het niet meer zeker)
  • 600g champignons (ik nam witte en bruine)
  • boter
  • bloem
  • melk
  • 2 teentjes knoflook (geperst)
  • ongeveer 1,5l kippenbouillon
  • 3dl room
  • citroensap
  • peper en zout uit de molen
  • verse peterselie
En aan de slag:
  • In een grote kom mengde ik het gehakt met de eieren, het paneermeel en flink peper en zout. Goed kneden en rollen maar!!! Balletjes moeten het worden, en veel!!!
  • De  balletjes heb ik laten garen in de kippenbouillon. Als ze komen boven drijven zijn ze ongeveer goed (ze koken straks nog mee hoor) en vis ze er maar uit met een schuimspaan.
  • Dan de kipfilet. Ik heb er ongeveer gelijke repen van gesneden en ook deze gaar gekookt in de bouillon. Ook eruit vissen met een schuimspaan en even laten afkoelen totdat je ze met je vingers kunt bewerken.
  • Ondertussen bakte ik de champignons met de look en peper en zout gaar in een pan met een klont boter.
  • Dan is het tijd om te knoeien en de Nigela Lawson uit te hangen! De kipfilet mag ik stukken gescheurd worden, geen netje stukken, gewoon scheuren die handel. Het hoeft niet al te klein, tijdens het koken dadelijk vallen ze toch uit elkaar!
  • Het moment van de waarheid: een roux maken. Maar na mijn internet-lessen lukte het me weliswaar van de eerste keer. Maar er moest wel iets mis gaan: ik had het op veilig gespeeld en dadelijk zal blijken dat ik een beetje weinig roux gemaakt heb voor zo'n grote ketel vidée... Maak dus genoeg, pas het een beetje aan aan de hoeveelheid die je maakt! Maar je smelt dus boter in een pan, tot hij stopt met brobbelen en het schuim weg trekt. Dan doe je er een gelijke hoeveelheid bloem bij en roer je goed. Je blijft dit goedje "bakken" tot er een soort gebakjes/biscuitjes-lucht ontstaat en hij net begint te kleuren. Dan heb je 'm lang genoeg bewerkt om geen meel-smaak meer te hebben. Toen heb ik er eerst wat melk bij gedaan, gewoon de eerste keer en daarna verder gedaan met wat kippenbouillon en de room.
  • Hier is het een beetje wikken en wegen en zien wat je zelf graag wilt... veel saus, dikke saus,... 
  • De balletjes erbij, de kip erbij, de champignons erbij en leng maar aan met de bouillon naar eigen smaak. Ik hou wel van wat saus, dus bij mij is de volledige 1,5l erbij gegaan!!!
  • Maar zoals ik al eerder schreef: ik had wat weinig roux om al die vloeistof netjes te binden. En dus is de maizena toch nog van pas gekomen! Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij zelfs met maizena nog wat loperig bleef. Tot ik de dag erna pas echt van de vidée ging eten en hij dus weer opgewarmd werd: toen was hij eigenlijk perfect!
  • Kruid nog even af met peper en zout, de verse peterselie erbij en een scheutje citroensap om de boel wat op te frissen... Mmmmmm!!!
Uiteraard eten wij hier z'n enorme ketel niet in ene keer leeg en werden de bakjes weer gevuld en in
de diepvries geschoven. Handig op dagen dat het snel moet gaan: vidée opwarmen, frietje van de frituur en bij heel veel zin nog een fris slaatje erbij. Honger!!!!!!!!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten