Pagina's

maandag 3 februari 2014

Mijn vogelrestaurant

Echt winteren doet het niet, maar toch wil ik de vogeltjes in mijn tuin een warm hartje onder hun
riempje steken... En dat doen we dan door een heus vogelrestaurant te openen in de achtertuin.
Een ideetje van het programma Rok & Rol op Vitaya en een stukje eigen inbreng en creativiteit, resulteerde in een gezellig terras, welkom aan de pietjes!

Eerst een trip naar de kringloopwinkel om wat bloemetjes-servies te verzamelen. Voor nog geen 2 euro was ik in het bezit van 6 kopjes en 2 schoteltjes, cool! De andere benodigdheden vielen ietsje duurder uit, maar ach, die beestjes mogen ook eens in de watten worden gelegd, niet?
In de Action kocht ik 2 bezemstelen, vogelzaad en een bolletje touw. In de Gamma vergrootte ik de

buit met 2-componenten-epoxy-lijm (of hoe moet je die rommel noemen?) en een spuitbus knalroze verf. In mijn eigen hobby-kast vond ik nog wat restjes stof, zelfs met vogeltjes erop en ander handig materiaal om mee aan de slag te gaan.
Eerst het eten: neem frietvet, smelt het in een pan en roer er dan flink wat vogelzaad door. Een plakkerig klusje, maar het loont!!! Doe het goedje dan in je kopjes (maar hou er eentje vrij) en steek er een takje in. Handig is
als het takje uitloopt in 2 stukjes, dan blijft het beter zitten als de vogeltjes erop gaan zitten om te eten. Ik weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven, hoop dat jullie het snappen (denk aan een katapult). Plak nu wat reepjes plakband over het kopje, zodat het stokje recht blijft staan als het vet gaat stollen.
Zo, dat was stap 1. Om het wachten wat aangenamer te maken, maakte ik ondertussen 2 vlaggetjes om het restaurantje een beetje aan te kleden. Simpel, met wat restjes stof, gewoon 2 driehoeken tegen elkaar, met aan de bovenkant 2 lintjes ertussen om het te kunnen ophangen. Geen moeilijke patronen, geen ingewikkeld gedoe, just basic :-)
Dan weer een knoei-werkje: 2 kopjes op de 2 schoteltjes lijmen. Die lijm is echt super-spul, maar ook voor je vingers, dus let op!!! Ik heb er behoorlijk mee geworsteld om het van mijn vingers af te krijgen!!! Sticky!!!
Dat kan dan ook een nachtje staan om te drogen...

De volgende dag ging de opbouw lustig verder: in mijn grote bloempot (zeg maar mega-bloempot) prijken nu toch geen bloemen, dus de 2 bezemstelen erin. Een vuilniszak rond de pot en op het terras en spuiten maar met die roze verf. Lekker kleurtje, knalroze, nice!!! Ik ben niet zo precies, dus was er zo mee klaar, een dun laagje volstaat wel. Wil je het echt tot in de puntjes afmaken, dan kan je er (als het droog is) nog een laagje lak/vernis op doen, maar dit gaat me net een beetje te ver. Dan mijn touwtje spannen. Bij gebrek aan haakjes en oogjes, gebruikte ik gewoon de regenpijp aan de ene kant en de schutting van de buren aan de andere kant. Vergeet niet om je vlaggetjes er al door te halen, als het touw vast zit, lukt dit niet meer. Hier en daar een stukje brood aan een draadje, wat vetbolletjes onder een afdakje en je gevulde kopjes met een lintje kunnen er ook aan. Zo gezellig, zo leuk!!!
Dan de laatste fase: de vastgelijmde kop en schotel mogen nu vast gelijmd worden op de bezemstelen. Eén dintertje en één drankje (beetje water met een snufje zout zodat het niet bevriest) op een stokkie :-)
En klaar is mijn vogelrestaurant. Laat die pietjes maar komen!!! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten